Maak uw crowdfundingactie tot een succes!

Niet alles is geschikt voor crowdfunding. Om crowdfunding succesvol te maken moet aan een aantal van de onderstaande voorwaarden worden voldaan:

  • Urgentie; er moet een bepaalde noodzaak zijn
  • Duidelijk voordeel; het doel moet een duidelijk voordeel bieden
  • Betrokkenheid; donateurs moeten een bepaalde betrokkenheid hebben of willen hebben met het doel, de licentiehouder of de initiatiefnemer
  • Ambitieus; donateurs willen betrokken zijn bij iets wat ambitieus is. Alleen dan ontstaat urgentie. Stel je doel ook niet te laag, want het doelbedrag bepaalt vaak ook direct het plafond. Als een doel eenmaal bereikt is, zijn mensen minder geneigd geld te doneren.

Om je te helpen jouw campagne tot een succes te maken hebben wij een werksheet ontwikkeld. Deze zorgt ervoor dat je alle vragen beantwoordt die het succes van je crowdfunding positief beïnvloeden en zorgen voor een goede voorbereiding.

Financieringsvraag

Bedenk goed hoeveel geld er nodig is om het doel te bereiken. Let erop dat je hierbij best ambitieus mag zijn, maar ook realisme is van belang. Bepaal bijvoorbeeld ook subdoelen voor als je maar 50% of 75% van je doelbedrag haalt en communiceer die subdoelen ook.

Aantrekkelijke campagnepagina

  • Zorg ervoor dat je alle benodigde informatie op je campagnepagina vermeld. Maar zorg ook voor een goede foto of video. Interessante campagnepagina’s trekken meer aandacht en kunnen bijgevolg ook op meer steun rekenen. Vaag en aan de oppervlakte blijven loont in dit geval niet.
  • Communiceer regelmatig over de voortgang via sociale media en alle andere kanalen die je tot je beschikking hebt (Facebook, e-mail, nieuwsbrieven en website).
  • Maak het interessanter voor donateurs door originele beloningen aan je campagne te koppelen.
  • Wees creatief!

Netwerk betrekken, zoek ambassadeurs!

Zorg ervoor dat je mensen hebt die je gaan helpen bij het verspreiden van de actie en het vinden van donateurs. Binnen een club kunnen dit bijvoorbeeld de trainers of de aanvoerders zijn. Op het platform kunnen deze ambassadeurs onder een doel een eigen pagina aanmaken om het werven van donateurs persoonlijker te maken. En dat werkt!

Communicatieplan

Bedenk van tevoren hoe je je ‘crowd’ maar ook je ‘ambassadeurs’ gaat bereiken. Uiteraard heb je hier je eigen communicatiekanalen voor beschikbaar, zoals een website de sociale media en e-mail. Maar bedenk ook hoe je anderen zo ver krijgt dat ze over jou gaan communiceren. Bijvoorbeeld de (lokale) media.

Activiteiten

Wat voor activiteiten zijn er tijdens de looptijd van de campagne? Deze activiteiten zijn noodzakelijk om de aandacht op de campagne te houden. Ook zorgt het ervoor dat je anderen over je laat communiceren. Denk bijvoorbeeld aan een sponsorloop of een benefietwedstrijd. Beperk jezelf niet. Hoe gekker en creatiever hoe beter.

Doelbedrag gehaald!

De laatste activiteit is uiteraard het vieren dat het doel gehaald is. Denk vooraf na over hoe je je crowd en supporters wil bedanken en houdt hier ook rekening mee wat betreft kosten. Het betrekken van deze groepen bij het succes is essentieel. Zeker als je later nog een keer iets wilt crowdfunden.

Doel realiseren

Volstrekt logisch, maar toch. Als je doelbedrag gehaald is moet het voorgestelde doel uiteraard worden gerealiseerd. Communiceer hierover met alle betrokken partijen dat maakt het makkelijker om een volgende keer opnieuw te crowdfunden.

Vraag direct een eigen platform aan. No-cure-no-pay, dus zonder voorinvestering en risico.

Crowdfunding voor Clubs helpt u met het behalen van succes!

Met een platform van Crowdfunding voor Clubs wordt het een stuk makkelijker om succesvol te crowdfunden. Aan alles is gedacht:

Ambassadeurs maken werving makkelijk!

Vele handen maken licht werk. Bij Crowdfundingvoorclubs.nl kunnen individuen, maar ook teams zich als ‘ambassadeur’ achter een campagne scharen. Ze maken een eigen wervingspagina onder een campagnepagina en beginnen vervolgens met werven. Zo kunnen alle teamleden een eigen pagina onder het team doel maken. Net zoals bij Alpes d’Huzes!

Organiseer een sponsorloop

Hoe laat je alle deelnemers van een sponsorloop eenvoudig geld inzamelen? Dat is vaak een uitdaging. Crowdfunding voor Clubs biedt de oplossing! Doordat onder een campagne alle ambassadeurs een eigen pagina kunnen maken is dit kinderlijk eenvoudig. Alle donaties kunnen aan een specifieke ambassadeur worden gekoppeld. Totaaltellingen en telling per ambassadeur worden automatisch geregeld.

Evenementen

Ook kan je verschillende activiteiten organiseren om geld op te halen. Organiseer bijvoorbeeld een familie- of spelletjesdag waarbij mensen inschrijfgeld moeten betalen om mee te mogen doen. Deze dagen trekken veel mensen, vaak ook van buitenaf. Maak op deze dagen promotie voor je crowdfunding actie en zorg dat mensen ter plekke geld kunnen doneren.

De club kan een feest organiseren waar de leden kaarten voor kunnen verkopen. Een deel van de opbrengsten van die avond zou je dan kunnen gebruik voor de crowdfunding actie.

Promotie via sociale media

Het activeren van je netwerk is essentieel bij crowdfunding. Bij Crowdfunding voor Clubs zijn de crowdfundingpagina’s eenvoudig te delen via sociale media. Doordat ambassadeurs een eigen ambassadeurspagina hebben kunnen ze makkelijk donaties werven binnen hun netwerk via hun Facebookpagina, Twitteraccount of e-mail. Spread the word!

Communicatie

Er zijn vele manieren om de crowdfunding actie te communiceren. De welbekende manieren zijn natuurlijk via een nieuwsbrief en op de website, maar ook via social media kun je op veel manieren communiceren. Om ervoor te zorgen dat de actie veel gedeeld wordt op Facebook, kan je bijvoorbeeld een winactie aanmaken.  Uit alle mensen die het bericht liken en delen wordt dan een winnaar gekozen van bijvoorbeeld een leuk trainingspak.

Voorbeeld: (naam vereniging) is  toe aan een nieuwe tribune en daarbij hebben wij uw bijdrage hard nodig! Daarom zijn wij een crowdfunding campagne gestart om deze wens te realiseren. Doneren kan al vanaf 5 euro inclusief een leuke tegenprestatie! Doneer nu op (link platform) en wie weet zien we u binnenkort in onze nieuwe verwarmde tribune!

Onder degene die dit bericht liken en delen wordt op (datum) een mooi trainingspak verloot!

Daarnaast kan je de donateurs een bedankje geven via social media wanneer zij een donatie hebben gedaan. Maak dit bedankje zo leuk en origineel dat mensen het gaan delen en liken. Vraag een reclamebureau (sponsor) om een leuk ontwerp te maken voor een bedankje.

Voor meer specifieke tips en uitgewerkte crowdfundingplannen kunt u kijken bij onze voorbeeldacties.